Κάθε λαός έχει τις παραδώσεις του, τα ήθη και τα έθιμα του και φυσικά τους μύθους του. Μέσα από αυτά ξεπηδούν πλάσματα φανταστικά και μαγικά, με υπερφυσικές ιδιότητες και μοναδική μορφή. Πολλά από αυτά τα όντα τα συναντάμε σε διαφορετικούς λαούς παρότι βρίσκονται μίλια μακριά, με κάποιες προσαρμογές ανά περιοχή. Ο μονόκερως, ο φοίνικας, ο μανδαγώρας και άλλα εμφανίζονται συχνά σε ιστορίες ανά τον κόσμο.
Υπάρχει όμως ένα μοναδικό πλάσμα που έχει εξάψει την φαντασία των λαών όσο κανένα άλλο. Το άκουσμα του προκαλεί δέος και τρόμο στις καρδιές των ανθρώπων ενώ έχουν γραφτεί αναρίθμητες ιστορίες που το περιγράφουν. Δεν είναι άλλο από τον θρυλικό δράκοντα.
Στο άκουσμα αυτής της λέξης μας έρχονται στο νου σκέψεις πέρα από το μυθικό πλάσμα. Είναι μία λέξη που της έχουμε αποδώσει πολλές έννοιες, είτε αυτούσια είτε στα παράγωγα της. άλλες φορές με θετική και άλλες με αρνητική απόδοση.
Δράκος αποκαλείται ένας εγκληματίας αλλά και ένας μεγάλος στρατηγός. Δρακόντεια είναι τα αυστηρά μέτρα κ αποφάσεις, δρακοντιά είναι είδος φυτού ενώ δράκαινα λέμε την πολύ σκληρή γυναίκα. Οι περισσότερες έννοιες που χαρακτηρίζουν τις παραπάνω λέξεις έχουν να κάνουν με την φύση της συμπεριφοράς που έχουν αποδοθεί και στο μυθικό πλάσμα. Την αγριότητα, την επιθετική συμπεριφορά, την μεγαλοπρέπεια και τον όλεθρο που ο δράκος μπορεί να προκαλέσει στον κόσμο των ανθρώπων.
Στα μάτια των αφηγητών και των παραμυθάδων της δύσης, ο δράκος είναι η ίδια ενσάρκωση του κακού και του χάους. Στα μάτια της εκκλησίας ο δαίμονας ή το τέρας που νικάει ο Άγιος Γεώργιος. Στον μεσαίωνα αλλά και αργότερα στα χρόνια της αναγέννησης, ήταν πολύ δημοφιλείς οι ιστορίες με γενναίους ιππότες που αντιμετώπιζαν πελώριους δράκους που είτε τους νικούσαν είτε θυσιάζονταν για να τον πάρουν μαζί τους, με απώτερο σκοπό να σώσουν την όμορφη δεσποσύνη, την περιοχή, ή και ολόκληρο το βασίλειο ανάλογα την περίσταση. Η δυτική μυθολογία σπάνια είχε χώρο για δράκοντες με καλές προθέσεις ή με νοημοσύνη. Δεν ήταν κάτι παραπάνω από ένα αποτρόπαιο δε, εντυπωσιακό μεν ζώο.
Υπάρχει όμως και αντίλογος. Στις χώρες τιη ανατολής και κυρίως στην Κίνα ο δράκος έχει τελείως διαφορετική υπόσταση. Ο κινέζικος δράκοντας συμβολίζει τη δύναμη και τη χάρη, το θάρρος και την ανδρεία, τον ηρωισμό και την υπομονή, την ευγένεια και την θεότητα. Στην ουσία πρόκειται για μια ενεργητική αποφασιστική και ευφυή δύναμη που αντιπροσωπεύει όσα ακριβώς δεν υπάρχουν στην εικόνα του δράκου της δύσης.: την ομορφιά , την σοφία και την καλοσύνη. Για τους κατοίκους της ανατολής οι δράκοντες μοιάζουν και λατρεύονται ως άγγελοι σε σημείο να υπάρχουν πάρα πολλά ιερά αφιερωμένα σε αυτούς. Κάποια από τα ιερά αυτά, ο ναός του μαύρου δράκου και το περίφημο νησί του ναού στην Ιαπωνία, υπήρξαν τόποι προσκυνήματος και διατηρούνται ακόμα και στις μέρες μας σαν αξιοθαύμαστα μνημεία του πολιτισμού της ανατολής.
Για να καταλάβουμε ακόμα περισσότερο πόσο επηρεασμένος είναι από το πλάσμα αυτό ο λαός προς Κίνας και πόσο βαθιά είναι η πίστη του, αρκεί να ανατρέξουμε σε ορισμένους μύθους που περιβάλουν τον δράκοντα αλλά και γεγονότα.
Ο δράκος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το υγρό στοιχείο σε όλες του τις μορφές. Κάθε πηγή κάθε ποτάμι και λίμνη, έλος και θάλασσα κρύβει μέσα του ένα δράκο-πνεύμα. Όσο πιο μεγάλο το ποτάμι και η λίμνη τόσο μεγαλύτερος και ο δράκος. Μάλιστα σύμφωνα με την κινέζικη μυθολογία ο δράκος που ελέγχει τον κίτρινο ποταμό, που είναι και ο μεγαλύτερος και ζωοποιός προς Κίνας, είναι αυτός που παρέδωσε στο θρυλικό αυτοκράτορα Φου Σι το κινέζικο αλφάβητο.
Φυσικά εκτός από κάτοικοι των υδάτινων στοιχείων οι δράκοι είναι και ελεγκτές τους. Μπορούν κατά βούληση να τους πλημμυρίσουν ή να τους στερέψουν. Κατέχουν ακόμα τη δύναμη να ελέγχουν τα καιρικά φαινόμενα. Είναι υπεύθυνοι για τις βροχοπτώσεις, για την ξηρασία ή την δημιουργία καταιγίδων. Μια ξαφνική νεροποντή είναι σίγουρα η οργή κάποιου δράκου που προκάλεσε κάποιος ασεβής ή και αφελής θνητός.
Η σχέση των ανυπέρβλητων αυτών δράκων με τα στοιχεία της φύσης δεν σταματάει στον έλεγχο των υδάτων. Οι κινήσεις του πρώτου δράκου –βασιλιά των δράκων- ελέγχουν την ίδια τη ζωή. Το περπάτημα του, ο ύπνος και η αναπνοή του καθορίζουν, την νύχτα, την ημέρα την εποχή και τον καιρό.
ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΡΑΚΟΙ
Στην κινέζικη μυθολογία και δεισιδαιμονία όλοι οι μονοί αριθμοί συμβολίζουν πράγματα και έχουν πολλαπλές έννοιες. Κάθε αριθμός για παράδειγμα συμβολίζεται με κάποιο χρώμα, και εμφανίζεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει ο αριθμός 9(εννιά) και τα πολλαπλάσια του. Είναι ο μεγαλύτερος μονός αριθμός και θεωρείται ιερός και τυχερός. Τον συναντάμε συχνά στην τέχνη, στην αρχιτεκτονική και στην καθημερινή ζωή σε ότι έχει να κάνει με το ιερό και το θεϊκό. Επόμενο είναι να τον συναντάμε στην μυθολογία που περιβάλει προς δράκους και να συνυπάρχει με τον αριθμό 5 (πέντε) που θεωρείται βασιλικός αριθμός.
Εννιά είναι και οι βασικοί τύποι του κινέζικου δράκου, εννιά είναι οι πιο γνωστοί δράκοι, γιοι του πρώτου δράκου. Από τα χαρακτηριστικά εννιά ζώων δημιουργείται η μορφή των πιο συνηθισμένων δράκων ενώ οι φολίδες στο δέρμα προς είναι 117(9χ13) δηλαδή πολλαπλάσια του εννιά.. Οι αριθμοί αυτοί, το εννιά σε ότι αφορά το θεϊκό και το πέντε σε ότι έχει σχέση με το βασιλικό συνδυάζονται και θα δούμε να επαναλαμβάνονται στους δράκους αλλά και στα ανάκτορα των βασιλιάδων.
Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη δράκων ο καθένας με ξεχωριστές δυνάμεις και ιδιότητες. Οι αρχαίοι κάτοικοι τηςς ανατολής εφάρμοσαν δύο βασικούς τρόπους διάκρισης ανάμεσα στα είδη των δρακόντων, που τους βεβαιώνουν και οι βουδιστές δεν είναι λιγότεροι από τα ψάρια των θαλασσών.
Σύμφωνα με τον πρώτο τρόπο διάκρισης υπάρχουν εννέα βασικοί τύποι δράκοντα.
Οι δράκοι του παραδείσου που προστατεύουν και υποστηρίζουν τον οίκο των θεών και των βασιλιάδων.
Οι πνευματικοί δράκοι που δημιουργούν τον άνεμο και την βροχή προς όφελος της ανθρωπότητας.
Οι δράκοι των κριμένων θησαυρών που είναι φύλακες του κρυμμένου πλούτου.
Οι γήινοι δράκοι που φωλιάζουν στις θάλασσες και τα ποτάμια και ελέγχουν τα νερά τους.
Ο φτερωτός δράκος
Ο κερασφόρος δράκος
Ο κίτρινος δράκος που αναδύθηκε μέσα από το νερό και παρέδωσε στους Κινέζους μέσο του αυτοκράτορα Φου Σι το κινέζικο αλφάβητο
ο αρχέγονος δράκος τη μορφή του οποίου μπορεί κανείς να συναντήσει σε αρχαία κινέζικα μπρούτζινα αντικείμενα.
ο βασιλιάς δράκος που ουσιαστικά αποτελείτε από τέσσερις δράκους όπου ο καθένας ελέγχει τις τέσσερις θάλασσες του κόσμου, στο βορά, στο νότο, στη δύση και στην ανατολή.
Ο δεύτερος τρόπος ταξινόμησης είναι πιο συνοπτικός και κατατάσσει προς δράκοντες σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες.
Ο Ουράνιος Δράκοντας (T'ien Lung), σύμφωνα με τουςς μύθους μεταφέρει στην πλάτη του και προστατεύει τα παλάτια των θεών. Δίχως αυτόν θα έπεφταν στη γη και θα κατέστρεφαν προς πολιτείες των ανθρώπων.
Ο Θεϊκός Δράκοντας (Shen Lung) είναι αυτος που δημιουργεί τους ανέμους και τις βροχές για να βοηθήσει την ανθρωπότητα
Ο Γήινος Δράκοντας (Ti Lung) είναι υπεύθυνος για την ροή των νερών που τρέχουν στα ποτάμια και τα ρυάκια στην επιφάνεια της γης.
Ο Υπόγειος Δράκοντας (Fu Tsang Lung) είναι υπεύθυνος για την φύλαξη υπόγειων θησαυρών που είναι απαγορευμένοι στους ανθρώπους.
Στις λαϊκές δοξασίες και παραδόσεις των Κινέζων, ο Γήινος και Ουράνιος δράκοντας είναι οι πιο σημαντικοί και είναι αυτοί που μεταμορφώνονται σε δράκοντες βασιλιάδες (Lung Wang). Οι δράκοντες βασιλιάδες θεωρούνται θεοί που κατοικούν στους τέσσερις ωκεανούς, φέρνουν τη βροχή και προστατεύουν τους ναυτικούς. Οι άνθρωποι τους φαντάζονται ως τετράποδα πλάσματα, με φολιδωτό φιδίσιο σώμα , κέρατα, γαμψά νύχια, και μεγάλα δαιμονικά μάτια. Αυτοί οι δράκοντες βασιλιάδες, τους οποίους οι άνθρωποι αναγνωρίζουν ανάμεσα στις μορφές των σύννεφων, ήταν οι πιο σεβαστές μορφές στο κινέζικο πάνθεον.
Οι δράκοντες είναι οι κύριοι των βουνών και κατοικούν κοντά σε τάφους αλλά και μέσα στη θάλασσα ,πράγμα που τους προσδίδει και σχέση με τον Ποσειδώνα. Στην αρχαία Ελλάδα ο βασιλιάς της θάλασσας ήταν ένας, ενώ στην Ανατολή υπάρχουν πέντε τέτοιοι βασιλιάδες. Οι θαλάσσιοι αυτοί δράκοντες κατοικούν σε υπέρλαμπρα παλάτια στα βάθη των θαλασσών, που το καθένα λέγεται Κρυστάλλινο Ανάκτορο, και τρέφονται με οπάλια και μαργαριτάρια. Ένας από αυτούς βρίσκεται στο κέντρο, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και οι θέσεις τους είναι αυστηρά καθορισμένη. Σύμφωνα με την έρευνα του Μπόρχες:
Αν κάνουν να αλλάξουν θέση, τα βουνά γκρεμίζονται. Είναι θωρακισμένοι με μια πανοπλία από κίτρινες φολίδες και στις μουσούδες τους έχουν μουστάκια. Τα ποδιά τους είναι δασύτριχα όπως και η ουρά τους, το κούτελο τους προεξέχει πάνω από τα φλεγόμενα μάτια τους, τα αυτιά τους είναι μικρά και παχιά, τα στόματα τους χάσκουν ορθάνοιχτα, οι γλώσσες τους είναι μακριές και τα δόντια τους σουβλερά. Η ανάσα τους βράζει και ψήνει ένα ολόκληρο κοπάδι ψάρια. Μόλις βγαίνουν αυτοί οι δράκοντες στην επιφάνεια του ωκεανού, προκαλούν στροβίλους και τυφώνες. Όταν πετούν στον αέρα, σηκώνουν καταιγίδες που αρπάζουν τις στέγες των σπιτιών από ολόκληρες πολιτείες και πλημμυρίζουν την ύπαιθρο. Οι Δράκοντες-Βασιλείς είναι αθάνατοι και μπορούν να επικοινωνούν χωρίς τη βοήθεια λέξεων, όση απόσταση και αν έχουν μεταξύ τους. Στη διάρκεια του τρίτου μήνα του χρόνου, υποβάλουν την ετήσια αναφορά τους στους ουρανούς.
Υπάρχουν και κάποιοι εξίσου γνωστοί αλλά μοναδικοί ή και μεμονωμένοι δράκοι., όπως ο άστεγος δράκος (li) που ζει στον ωκεανό και ο καλυμμένος με λέπια και παράξενα σημάδια (chiao) που φωλιάζει στα βουνά.
Η πιο τυπική μορφή δράκου είναι αυτή του κερασφόρου (lung) και σχηματίζεται με τον συνδυασμό εννιά ζώων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του τύπου αυτού περιλαμβάνουν, το κεφάλι της καμήλας, τα μάτια του δαίμονα, τα αυτιά του ταύρου, τα κέρατα του ελαφιού(κατά άλλους του αγριοκάτσικου), το λαιμό του φιδιού, τα πέλματα της τίγρης, τα νύχια του αετού και τις 117 φολίδες του κυπρίνου(εικ.). Δεν του απονέμονται όμως μόνο τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των ζώων αυτών αλλά και τα πνευματικά χαρακτηριστικά αυτών σε συνδυασμό με τις ξεχωριστές τους ιδιότητες.
Οι δράκοι τις κινέζικης μυθολογίας σαν πνευματικά πλάσματα είχαν και υπερφυσικές ικανότητες. Μπορούσαν να αναπτυχθούν ώστε να καλύψουν ολόκληρο το σύμπαν, αλλά να γίνουν και μικροσκοπικοί σαν μια κάμπια. Μπορούσαν να αλλάξουν το χρώμα του δέρματος τους και να το προσαρμόζουν στο περιβάλλον. Μπορούσαν να αλλάξουν κατά βούληση την μορφή τους ώστε να μεταμορφώνονται σε ότι επιθυμούσαν. Είχαν την δυνατότητα να πετούν χωρίς την βοήθεια φτερών, αν και σε κάποιους αποδίδονταν περισσότερο για συμβολικούς σκοπούς, και όχι τόσο χρηστικούς. Σαν κυρίαρχοι των υδάτων ήταν εξαίρετοι κολυμβητές και οι περισσότεροι κατείχαν την γνώση της μαγείας. Σε κάποιες αναπαραστάσεις εμφανίζονται οι δράκοντες να κρατάνε είτε στα νύχια τους είτε στο στόμα τους ένα πετράδι ή πιο συχνά ένα μαργαριτάρι. Λέγεται πώς σε αυτό κρύβεται όλη η ενέργεια του δράκου και όποιος καταφέρει και το αποσπάσει μπορεί να ελέγχει το τρομερό αυτό πλάσμα.
Χάρη στην ιδιότητα που είχαν να αλλάζουν την μορφή τους σε όποιο πλάσμα επιθυμούσαν ζευγάρωναν με διάφορα πλάσματα των οποίων οι απόγονοι είχαν ένα κομμάτι από τη θεϊκή υπόσταση τους. Με τον ίδιο τρόπο τιμούσαν και τις πιο όμορφες και νέες κοπέλες των ανθρώπων. Σύμφωνα με τους θρύλους πολλοί αυτοκράτορες που είχαν τον δράκο για έμβλημα τους θεωρείτο πως ήταν και απόγονοι κάποιου από αυτους. Η σοφία, η δύναμη, η ανδρεία και η αρετή τους προερχόταν από αυτόν ακριβώς τον λόγο. Άλλωστε τα παιδιά του δράκοντα δεν θα μπορούσαν να είναι κάτι λιγότερο από βασιλείς η γενναίοι υπερασπιστές του καλού.
Μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα την άμεση σχέση του δράκοντα με τον κινέζικο λαό παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο τον απεικόνιζαν στην καθημερινότητα προς.
Είναι εκπληκτική η εξής λεπτομέρεια: ο δράκος στις τάξεις του λαού απεικονιζόταν με τέσσερα νύχια και μόνο στα ανάκτορα τον βλέπαμε να έχει πέντε. Αυτό γινόταν για να ξεχωρίζουν οι ανώτερες τάξεις από τις κατώτερες. Το εντυπωσιακό είναι πως η τιμωρία κάποιου από τις κατώτερες τάξεις που απεικόνιζε το δράκο με πέντε δάχτυλα ήταν ο θάνατος. Αυτό ήταν μοναδικό προνόμιο του αυτοκράτορα.
Υπάρχει όμως ένα μοναδικό πλάσμα που έχει εξάψει την φαντασία των λαών όσο κανένα άλλο. Το άκουσμα του προκαλεί δέος και τρόμο στις καρδιές των ανθρώπων ενώ έχουν γραφτεί αναρίθμητες ιστορίες που το περιγράφουν. Δεν είναι άλλο από τον θρυλικό δράκοντα.
Στο άκουσμα αυτής της λέξης μας έρχονται στο νου σκέψεις πέρα από το μυθικό πλάσμα. Είναι μία λέξη που της έχουμε αποδώσει πολλές έννοιες, είτε αυτούσια είτε στα παράγωγα της. άλλες φορές με θετική και άλλες με αρνητική απόδοση.
Δράκος αποκαλείται ένας εγκληματίας αλλά και ένας μεγάλος στρατηγός. Δρακόντεια είναι τα αυστηρά μέτρα κ αποφάσεις, δρακοντιά είναι είδος φυτού ενώ δράκαινα λέμε την πολύ σκληρή γυναίκα. Οι περισσότερες έννοιες που χαρακτηρίζουν τις παραπάνω λέξεις έχουν να κάνουν με την φύση της συμπεριφοράς που έχουν αποδοθεί και στο μυθικό πλάσμα. Την αγριότητα, την επιθετική συμπεριφορά, την μεγαλοπρέπεια και τον όλεθρο που ο δράκος μπορεί να προκαλέσει στον κόσμο των ανθρώπων.
Στα μάτια των αφηγητών και των παραμυθάδων της δύσης, ο δράκος είναι η ίδια ενσάρκωση του κακού και του χάους. Στα μάτια της εκκλησίας ο δαίμονας ή το τέρας που νικάει ο Άγιος Γεώργιος. Στον μεσαίωνα αλλά και αργότερα στα χρόνια της αναγέννησης, ήταν πολύ δημοφιλείς οι ιστορίες με γενναίους ιππότες που αντιμετώπιζαν πελώριους δράκους που είτε τους νικούσαν είτε θυσιάζονταν για να τον πάρουν μαζί τους, με απώτερο σκοπό να σώσουν την όμορφη δεσποσύνη, την περιοχή, ή και ολόκληρο το βασίλειο ανάλογα την περίσταση. Η δυτική μυθολογία σπάνια είχε χώρο για δράκοντες με καλές προθέσεις ή με νοημοσύνη. Δεν ήταν κάτι παραπάνω από ένα αποτρόπαιο δε, εντυπωσιακό μεν ζώο.
Υπάρχει όμως και αντίλογος. Στις χώρες τιη ανατολής και κυρίως στην Κίνα ο δράκος έχει τελείως διαφορετική υπόσταση. Ο κινέζικος δράκοντας συμβολίζει τη δύναμη και τη χάρη, το θάρρος και την ανδρεία, τον ηρωισμό και την υπομονή, την ευγένεια και την θεότητα. Στην ουσία πρόκειται για μια ενεργητική αποφασιστική και ευφυή δύναμη που αντιπροσωπεύει όσα ακριβώς δεν υπάρχουν στην εικόνα του δράκου της δύσης.: την ομορφιά , την σοφία και την καλοσύνη. Για τους κατοίκους της ανατολής οι δράκοντες μοιάζουν και λατρεύονται ως άγγελοι σε σημείο να υπάρχουν πάρα πολλά ιερά αφιερωμένα σε αυτούς. Κάποια από τα ιερά αυτά, ο ναός του μαύρου δράκου και το περίφημο νησί του ναού στην Ιαπωνία, υπήρξαν τόποι προσκυνήματος και διατηρούνται ακόμα και στις μέρες μας σαν αξιοθαύμαστα μνημεία του πολιτισμού της ανατολής.
Για να καταλάβουμε ακόμα περισσότερο πόσο επηρεασμένος είναι από το πλάσμα αυτό ο λαός προς Κίνας και πόσο βαθιά είναι η πίστη του, αρκεί να ανατρέξουμε σε ορισμένους μύθους που περιβάλουν τον δράκοντα αλλά και γεγονότα.
Ο δράκος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το υγρό στοιχείο σε όλες του τις μορφές. Κάθε πηγή κάθε ποτάμι και λίμνη, έλος και θάλασσα κρύβει μέσα του ένα δράκο-πνεύμα. Όσο πιο μεγάλο το ποτάμι και η λίμνη τόσο μεγαλύτερος και ο δράκος. Μάλιστα σύμφωνα με την κινέζικη μυθολογία ο δράκος που ελέγχει τον κίτρινο ποταμό, που είναι και ο μεγαλύτερος και ζωοποιός προς Κίνας, είναι αυτός που παρέδωσε στο θρυλικό αυτοκράτορα Φου Σι το κινέζικο αλφάβητο.
Φυσικά εκτός από κάτοικοι των υδάτινων στοιχείων οι δράκοι είναι και ελεγκτές τους. Μπορούν κατά βούληση να τους πλημμυρίσουν ή να τους στερέψουν. Κατέχουν ακόμα τη δύναμη να ελέγχουν τα καιρικά φαινόμενα. Είναι υπεύθυνοι για τις βροχοπτώσεις, για την ξηρασία ή την δημιουργία καταιγίδων. Μια ξαφνική νεροποντή είναι σίγουρα η οργή κάποιου δράκου που προκάλεσε κάποιος ασεβής ή και αφελής θνητός.
Η σχέση των ανυπέρβλητων αυτών δράκων με τα στοιχεία της φύσης δεν σταματάει στον έλεγχο των υδάτων. Οι κινήσεις του πρώτου δράκου –βασιλιά των δράκων- ελέγχουν την ίδια τη ζωή. Το περπάτημα του, ο ύπνος και η αναπνοή του καθορίζουν, την νύχτα, την ημέρα την εποχή και τον καιρό.
ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΡΑΚΟΙ
Στην κινέζικη μυθολογία και δεισιδαιμονία όλοι οι μονοί αριθμοί συμβολίζουν πράγματα και έχουν πολλαπλές έννοιες. Κάθε αριθμός για παράδειγμα συμβολίζεται με κάποιο χρώμα, και εμφανίζεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει ο αριθμός 9(εννιά) και τα πολλαπλάσια του. Είναι ο μεγαλύτερος μονός αριθμός και θεωρείται ιερός και τυχερός. Τον συναντάμε συχνά στην τέχνη, στην αρχιτεκτονική και στην καθημερινή ζωή σε ότι έχει να κάνει με το ιερό και το θεϊκό. Επόμενο είναι να τον συναντάμε στην μυθολογία που περιβάλει προς δράκους και να συνυπάρχει με τον αριθμό 5 (πέντε) που θεωρείται βασιλικός αριθμός.
Εννιά είναι και οι βασικοί τύποι του κινέζικου δράκου, εννιά είναι οι πιο γνωστοί δράκοι, γιοι του πρώτου δράκου. Από τα χαρακτηριστικά εννιά ζώων δημιουργείται η μορφή των πιο συνηθισμένων δράκων ενώ οι φολίδες στο δέρμα προς είναι 117(9χ13) δηλαδή πολλαπλάσια του εννιά.. Οι αριθμοί αυτοί, το εννιά σε ότι αφορά το θεϊκό και το πέντε σε ότι έχει σχέση με το βασιλικό συνδυάζονται και θα δούμε να επαναλαμβάνονται στους δράκους αλλά και στα ανάκτορα των βασιλιάδων.
Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη δράκων ο καθένας με ξεχωριστές δυνάμεις και ιδιότητες. Οι αρχαίοι κάτοικοι τηςς ανατολής εφάρμοσαν δύο βασικούς τρόπους διάκρισης ανάμεσα στα είδη των δρακόντων, που τους βεβαιώνουν και οι βουδιστές δεν είναι λιγότεροι από τα ψάρια των θαλασσών.
Σύμφωνα με τον πρώτο τρόπο διάκρισης υπάρχουν εννέα βασικοί τύποι δράκοντα.
Οι δράκοι του παραδείσου που προστατεύουν και υποστηρίζουν τον οίκο των θεών και των βασιλιάδων.
Οι πνευματικοί δράκοι που δημιουργούν τον άνεμο και την βροχή προς όφελος της ανθρωπότητας.
Οι δράκοι των κριμένων θησαυρών που είναι φύλακες του κρυμμένου πλούτου.
Οι γήινοι δράκοι που φωλιάζουν στις θάλασσες και τα ποτάμια και ελέγχουν τα νερά τους.
Ο φτερωτός δράκος
Ο κερασφόρος δράκος
Ο κίτρινος δράκος που αναδύθηκε μέσα από το νερό και παρέδωσε στους Κινέζους μέσο του αυτοκράτορα Φου Σι το κινέζικο αλφάβητο
ο αρχέγονος δράκος τη μορφή του οποίου μπορεί κανείς να συναντήσει σε αρχαία κινέζικα μπρούτζινα αντικείμενα.
ο βασιλιάς δράκος που ουσιαστικά αποτελείτε από τέσσερις δράκους όπου ο καθένας ελέγχει τις τέσσερις θάλασσες του κόσμου, στο βορά, στο νότο, στη δύση και στην ανατολή.
Ο δεύτερος τρόπος ταξινόμησης είναι πιο συνοπτικός και κατατάσσει προς δράκοντες σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες.
Ο Ουράνιος Δράκοντας (T'ien Lung), σύμφωνα με τουςς μύθους μεταφέρει στην πλάτη του και προστατεύει τα παλάτια των θεών. Δίχως αυτόν θα έπεφταν στη γη και θα κατέστρεφαν προς πολιτείες των ανθρώπων.
Ο Θεϊκός Δράκοντας (Shen Lung) είναι αυτος που δημιουργεί τους ανέμους και τις βροχές για να βοηθήσει την ανθρωπότητα
Ο Γήινος Δράκοντας (Ti Lung) είναι υπεύθυνος για την ροή των νερών που τρέχουν στα ποτάμια και τα ρυάκια στην επιφάνεια της γης.
Ο Υπόγειος Δράκοντας (Fu Tsang Lung) είναι υπεύθυνος για την φύλαξη υπόγειων θησαυρών που είναι απαγορευμένοι στους ανθρώπους.
Στις λαϊκές δοξασίες και παραδόσεις των Κινέζων, ο Γήινος και Ουράνιος δράκοντας είναι οι πιο σημαντικοί και είναι αυτοί που μεταμορφώνονται σε δράκοντες βασιλιάδες (Lung Wang). Οι δράκοντες βασιλιάδες θεωρούνται θεοί που κατοικούν στους τέσσερις ωκεανούς, φέρνουν τη βροχή και προστατεύουν τους ναυτικούς. Οι άνθρωποι τους φαντάζονται ως τετράποδα πλάσματα, με φολιδωτό φιδίσιο σώμα , κέρατα, γαμψά νύχια, και μεγάλα δαιμονικά μάτια. Αυτοί οι δράκοντες βασιλιάδες, τους οποίους οι άνθρωποι αναγνωρίζουν ανάμεσα στις μορφές των σύννεφων, ήταν οι πιο σεβαστές μορφές στο κινέζικο πάνθεον.
Οι δράκοντες είναι οι κύριοι των βουνών και κατοικούν κοντά σε τάφους αλλά και μέσα στη θάλασσα ,πράγμα που τους προσδίδει και σχέση με τον Ποσειδώνα. Στην αρχαία Ελλάδα ο βασιλιάς της θάλασσας ήταν ένας, ενώ στην Ανατολή υπάρχουν πέντε τέτοιοι βασιλιάδες. Οι θαλάσσιοι αυτοί δράκοντες κατοικούν σε υπέρλαμπρα παλάτια στα βάθη των θαλασσών, που το καθένα λέγεται Κρυστάλλινο Ανάκτορο, και τρέφονται με οπάλια και μαργαριτάρια. Ένας από αυτούς βρίσκεται στο κέντρο, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και οι θέσεις τους είναι αυστηρά καθορισμένη. Σύμφωνα με την έρευνα του Μπόρχες:
Αν κάνουν να αλλάξουν θέση, τα βουνά γκρεμίζονται. Είναι θωρακισμένοι με μια πανοπλία από κίτρινες φολίδες και στις μουσούδες τους έχουν μουστάκια. Τα ποδιά τους είναι δασύτριχα όπως και η ουρά τους, το κούτελο τους προεξέχει πάνω από τα φλεγόμενα μάτια τους, τα αυτιά τους είναι μικρά και παχιά, τα στόματα τους χάσκουν ορθάνοιχτα, οι γλώσσες τους είναι μακριές και τα δόντια τους σουβλερά. Η ανάσα τους βράζει και ψήνει ένα ολόκληρο κοπάδι ψάρια. Μόλις βγαίνουν αυτοί οι δράκοντες στην επιφάνεια του ωκεανού, προκαλούν στροβίλους και τυφώνες. Όταν πετούν στον αέρα, σηκώνουν καταιγίδες που αρπάζουν τις στέγες των σπιτιών από ολόκληρες πολιτείες και πλημμυρίζουν την ύπαιθρο. Οι Δράκοντες-Βασιλείς είναι αθάνατοι και μπορούν να επικοινωνούν χωρίς τη βοήθεια λέξεων, όση απόσταση και αν έχουν μεταξύ τους. Στη διάρκεια του τρίτου μήνα του χρόνου, υποβάλουν την ετήσια αναφορά τους στους ουρανούς.
Υπάρχουν και κάποιοι εξίσου γνωστοί αλλά μοναδικοί ή και μεμονωμένοι δράκοι., όπως ο άστεγος δράκος (li) που ζει στον ωκεανό και ο καλυμμένος με λέπια και παράξενα σημάδια (chiao) που φωλιάζει στα βουνά.
Η πιο τυπική μορφή δράκου είναι αυτή του κερασφόρου (lung) και σχηματίζεται με τον συνδυασμό εννιά ζώων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του τύπου αυτού περιλαμβάνουν, το κεφάλι της καμήλας, τα μάτια του δαίμονα, τα αυτιά του ταύρου, τα κέρατα του ελαφιού(κατά άλλους του αγριοκάτσικου), το λαιμό του φιδιού, τα πέλματα της τίγρης, τα νύχια του αετού και τις 117 φολίδες του κυπρίνου(εικ.). Δεν του απονέμονται όμως μόνο τα εξωτερικά χαρακτηριστικά των ζώων αυτών αλλά και τα πνευματικά χαρακτηριστικά αυτών σε συνδυασμό με τις ξεχωριστές τους ιδιότητες.
Οι δράκοι τις κινέζικης μυθολογίας σαν πνευματικά πλάσματα είχαν και υπερφυσικές ικανότητες. Μπορούσαν να αναπτυχθούν ώστε να καλύψουν ολόκληρο το σύμπαν, αλλά να γίνουν και μικροσκοπικοί σαν μια κάμπια. Μπορούσαν να αλλάξουν το χρώμα του δέρματος τους και να το προσαρμόζουν στο περιβάλλον. Μπορούσαν να αλλάξουν κατά βούληση την μορφή τους ώστε να μεταμορφώνονται σε ότι επιθυμούσαν. Είχαν την δυνατότητα να πετούν χωρίς την βοήθεια φτερών, αν και σε κάποιους αποδίδονταν περισσότερο για συμβολικούς σκοπούς, και όχι τόσο χρηστικούς. Σαν κυρίαρχοι των υδάτων ήταν εξαίρετοι κολυμβητές και οι περισσότεροι κατείχαν την γνώση της μαγείας. Σε κάποιες αναπαραστάσεις εμφανίζονται οι δράκοντες να κρατάνε είτε στα νύχια τους είτε στο στόμα τους ένα πετράδι ή πιο συχνά ένα μαργαριτάρι. Λέγεται πώς σε αυτό κρύβεται όλη η ενέργεια του δράκου και όποιος καταφέρει και το αποσπάσει μπορεί να ελέγχει το τρομερό αυτό πλάσμα.
Χάρη στην ιδιότητα που είχαν να αλλάζουν την μορφή τους σε όποιο πλάσμα επιθυμούσαν ζευγάρωναν με διάφορα πλάσματα των οποίων οι απόγονοι είχαν ένα κομμάτι από τη θεϊκή υπόσταση τους. Με τον ίδιο τρόπο τιμούσαν και τις πιο όμορφες και νέες κοπέλες των ανθρώπων. Σύμφωνα με τους θρύλους πολλοί αυτοκράτορες που είχαν τον δράκο για έμβλημα τους θεωρείτο πως ήταν και απόγονοι κάποιου από αυτους. Η σοφία, η δύναμη, η ανδρεία και η αρετή τους προερχόταν από αυτόν ακριβώς τον λόγο. Άλλωστε τα παιδιά του δράκοντα δεν θα μπορούσαν να είναι κάτι λιγότερο από βασιλείς η γενναίοι υπερασπιστές του καλού.
Μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα την άμεση σχέση του δράκοντα με τον κινέζικο λαό παρατηρώντας τον τρόπο με τον οποίο τον απεικόνιζαν στην καθημερινότητα προς.
Είναι εκπληκτική η εξής λεπτομέρεια: ο δράκος στις τάξεις του λαού απεικονιζόταν με τέσσερα νύχια και μόνο στα ανάκτορα τον βλέπαμε να έχει πέντε. Αυτό γινόταν για να ξεχωρίζουν οι ανώτερες τάξεις από τις κατώτερες. Το εντυπωσιακό είναι πως η τιμωρία κάποιου από τις κατώτερες τάξεις που απεικόνιζε το δράκο με πέντε δάχτυλα ήταν ο θάνατος. Αυτό ήταν μοναδικό προνόμιο του αυτοκράτορα.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου